بررسی هنر نقاشی روی سرامیک و سفال

هنر نقاشی روی سرامیک و سفال، از گذشته‌های بسیار دور در فرهنگ و معماری ایران زمین، نقش پررنگی را ایفا می‌کرده است. این هنر، یکی از روشهای شناخت فرهنگ و تمدن دیرینۀ ایرانی است. پس از دورۀ قاجاریه، معماری و هنر ایرانی دچار تحولی ناخواسته شد و با ورود مدرینته، نقش سرامیک و سفال و نقاشی روی آنها، کمی کمرنگ شد. اما امروزه با افزایش علم و آگاهی افراد از ارزش هنر و بهره گیری از هنر نقاشی روی سرامیک و سفال و همچنین اهمیت بهره گیری از آنها برای رسیدن به زیبایی بصری، مجدداً نمایان شده و در زندگی روزمرۀ افراد، جای پیدا کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی همۀ ابعاد نقاشی روی سرامیک و سفال بپردازیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

نقاشی روی سرامیک و سفال

همانطور که می‌دانید، نقاشی روی سرامیک و سفال هنری است که در آن، سفال و سرامیک را به عنوان یکی از متریالهای پرمصرف و کاربردی در ایران باستان، زیباتر و رنگین‌تر می‌کردند. این هنر، به دلیل آب و هوای خشک و کویری ایران رایج شد؛ تا بتوان به کمک آن رنگ و آب بهشتی را به زندگی زمینی دعوت کرد. در برخی باورها، نقاشی روی سرامیک و سفال در دکوراسیون امروزی، نقش چندانی ایفا نمی‌کند، اما این تصور کاملاً اشتباه است. چرا که این باور، به معنی فراموش کردن اصل خویشتن و پشت سر گذاشتن فرهنگ چندین هزار سالۀ ایرانی است. در ادامه به بررسی تاریخچه نقاشی روی سرامیک و سفال و همچنین کاربرد این هنر در دکوراسیون امروزی می‌پردازیم.

کاربرد نقاشی روی سرامیک و سفال در دکوراسیون

کاربرد نقاشی روی سرامیک و سفال در دکوراسیون امروزی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. برای بهره گرفتن از نقاشی روی سرامیک و سفال می‌توانید در هر محیطی استفاده کنید. این هنر، مزین کنندۀ تمامی فضاهای خانۀ شما، محل کارتان و یا محیط تجاری است که به فکر راه اندازی آن هستید. آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که به یک محیط با طراحی سنتی و استفاده از نقاشی روی سرامیک و سفال رفته باشید و احساس آرامش و نوستالژی کسب کنید؟ این یکی از تاثیرات استفاده از المانهای سنتی در دکوراسیون مدرن امروزی است. این مسئله، به دلیل تاثیرات ناخودآگاهی دارد که به مرور زمان بر ذهن ما نقش بسته است. بنابراین شما می‌توانید از هنر نقاشی روی سرامیک و سفال برای دکوراسیون منزل خود در هر فضایی، بهره بگیرید.

نقاشی روی سرامیک و سفال

تاریخچه نقاشی روی سرامیک و سفال

همانطور که در ابتدای صحبتمان نیز اشاره کردیم، تاریخچه نقاشی روی سرامیک و سفال در ایران باستان به دوران بسیار قدیمی و کهن باز می‌گردد. طبق بررسی‌ها و حفاری‌های انجام شده، هنر سفالگری و سپس سرامیک، به دوران پیش از میلاد مسیح و پیش از ورود اسلام به ایران بازمی‌گردد. در یک کلام یعنی بیش از 2000 سال قبل! این هنر، یکی از نشانه‌های تمدن در این مرز و بوم بوده است. استفاده از نقاشی روی سرامیک و سفال، در دوران مادها، اشکانی‌ها و ساسانی‌ها، رونق به خصوصی گرفت.

چرا بهره گرفتن از نقاشی روی سرامیک و سفال دارای اهمیت است؟

با توجه به تاریخچۀ دیرینۀ نقاشی روی سرامیک و سفال در فرهنگ و تمدن ایرانی، بازسازی این هنر و بهره گرفتن از آن، دارای اهمیتی انکار نشدنی است. این مسئله می‌تواند به دلیل جایگاه ویژه‌ای دارد که نقاشی روی سرامیک و سفال در گذشته داشته و تقریباً تمامی زندگی روزمرۀ قشر اشرافی، متوسط و سطح پایین جامعه را در برمی‌گرفته است.

مهرنیا سرام، بهترین انتخاب برای نقاشی روی سرامیک و سفال

اگر قصد استفاده از هنر نقاشی روی سرامیک و سفال را دارید، بهتر است بدانید که اصالت و مهارت در این هنر، اهمیت دوچندانی دارد. مهرنیا سرام، مجموعه‌ای است که توسط خانم مهرنیا اداره می‌گردد. خانم مهرنیا، هنر نقاشی روی سرامیک و سفال را زیر نظر اساتید بزرگ ایرانی یاد گرفت و دوره‌های بسیاری را گذراند تا بتواند چنین گواهینامۀ معتبر در این زمینه را کسب کند. نقاشی روی سرامیک و سفال توسط تیم مهرنیا سرام با توجه به استانداردهای جهانی انجام شده و در بهترین شرایط در کوره پخته می‌شود. طراحی‌های این مجموعه، با قلم انجام شده و بسیار منحصر به فرد و زیبا هستند. شما می‌توانید برای دسترسی به تمامی نقاشی های روی سرامیک و سفال مهرنیا سرام به سایت مهرنیا سرام مراجعه نموده و یا با مجموعه تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *